Wat vond het eerste publiek van mijn debuutvoorstelling? En wat nu?

12 november 2025

Afgelopen weekend was het zover: de eerste ogen konden kijken naar mijn debuutvoorstelling. In het intieme theater van mijn regisseur Erwin van Heusden deelde ik mijn verhaal met bekend en onbekend. Een bijzonder moment, dat smaakt naar meer! 

Eerste reacties positief

Omdat ik geloof dat het publiek altijd gelijk heeft, wilde ik precies weten hoe de voorstelling werd ervaren. Dankzij mijn marketingachtergrond stond er al snel een vragenlijst klaar, en de reacties waren hartverwarmend. Bezoekers omschreven de voorstelling als ontroerend, inspirerend en blij makend.

Harry van Aken in uniform op podium met telefoon in zijn hand

Opvallend vaak werden thema’s genoemd als prestatiecultuur, familiedynamiek, dementie en gezinsverwachtingen. Onderwerpen die veel mensen herkenden in hun eigen leven. Een bezoeker noemde het “een indrukwekkende zoektocht naar eigenheid”, een ander sprak van “een ontroerend spel dat je meeneemt in een herkenbare reis naar acceptatie en geluk”.

Een ontmoeting tussen generaties

De voorstelling zette veel mensen aan het denken over hun eigen keuzes en relaties. Over vragen als: sta ik nog achter de dingen die ik doe? Wat geef ik door aan mijn kinderen? Ben ik liefdevol aanwezig in mijn gezin, en voelen zij dat ook zo? Eén zin uit de voorstelling bleef bij velen hangen: Doe wat je wilt, niet wat je moet, dan heeft je hart het goed.

Wat vooral opvalt, is dat de voorstelling resoneert bij jongvolwassenen die zoeken naar hun plek in de wereld, én bij ouders die beter willen begrijpen wat er in die zoektocht schuilgaat. Het werd ervaren als een ontmoeting tussen generaties, over de druk om te worden, en de vrijheid om te zijn.

Zoektocht naar nieuwe speelplekken

In het nieuwe jaar wil ik de voorstelling vaker spelen, van buurthuizen tot kleine theaterzalen. Zo kunnen steeds meer mensen dit verhaal ervaren en er iets van zichzelf in herkennen. Elk podium is een kans om te verbinden en te groeien,  want je weet nooit wie er in de zaal zit of welke deuren zich kunnen openen.

Harry van Aken op podium vertelt intiem verhaal al leunend op een stoel

De liedjes krijgen een eigen leven

Naast de voorstellingen wil ik ook de muziek een groter podium geven. Tijdens komende speelrondes nodig ik bezoekers uit om bij te dragen aan een crowdfunding, zodat de liedjes uit de voorstelling kunnen worden opgenomen en uitgebracht op streamingsdiensten. De muziek heeft, net als het verhaal zelf, de kracht om mensen te raken, ook buiten het theater.

RECENTE ARTIKELEN
Harry van Aken en Esther Lunter in Museum Bronbeek, houden de beeldenserie Gebroken Lichaam vast

Grootvaders oorlog is mijn moeders strijd: de blijvende impact van Indië

De militaire diensttijd van mijn grootvader in Indonesië heeft hem gebroken. Die pijn sijpelde door naar mijn moeder en uiteindelijk ook naar mij. Dat voel

Hoe beïnvloedt oorlogstrauma je mening over een oproepplicht

Voxpop: wat doet oorlogstrauma met je kijk op dienstplicht

Voor een documentaire ben ik op zoek naar mensen die te maken hebben met oorlogstrauma en daardoor een uitgesproken mening hebben over een actieve dienstplicht.

Harry van Aken en Erwin van Heusden maken theater

Ik deelde al mijn geheimen met een regisseur – nu wordt het theater!

Ik werk aan een theatervoorstelling over mijn leven en dat is spannender dan ik dacht. Want ineens liggen al mijn goed bewaarde geheimen op tafel